Ενημερωτικό υλικό προς γονείς και εκπαιδευτικούς από την ψυχολόγο και την κοινωνική λειτουργό του σχολείου μας



Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης

6ου ΣΔΕΥ (2021-2022)

 Ενημερωτικό υλικό προς γονείς και εκπαιδευτικούς

‘’Τι είναι ψυχική ευημερία, πως ενισχύω την αυτοπεποίθηση του παιδιού και πως θέτω υγιή όρια’’.

 Ψυχολόγος    Μασούρη Κωνσταντίνα                

Κοινωνική Λειτουργός   Μπουντζουκίδου Σταυρούλα         

 

Τα παιδιά έχουν ανάγκες όπως και οι μεγάλοι. Το σχολείο μαζί με τους γονείς είναι ένας χώρος όπου οι ανάγκες αυτές κατά ένα μεγάλο βαθμό κατακτώνται. Σύμφωνα με το Μαslow και τη θεωρία για την ολοκλήρωση του ανθρώπου έχουμε:

 

Οι πέντε γλώσσες της αγάπης

        Ποιοτικός χρόνος

        Λόγια επιβράβευσης

        Σωματική Επαφή ,ζεστασιά

        Βοήθεια, εξυπηρέτηση (εστιασμένο στις ανάγκες)

        Δώρα


Πως είναι ένα παιδί με χαμηλή αυτοπεποίθηση και πώς με υψηλή;

Χαμηλή αυτοπεποίθηση

Το παιδί που δεν πιστεύει στον εαυτό του και την αξία του απογοητεύεται, τα παρατά εύκολα, κλείνεται στον εαυτό του ή υιοθετεί παραβατικές συμπεριφορές, θέτει χαμηλότερους στόχους από τις δυνατότητές του , διστάζει να δοκιμάζει νέα πράγματα και να παίρνει πρωτοβουλίες.

Υψηλή αυτοπεποίθηση

Αντίθετα ένας έφηβος με υψηλή αυτοεκτίμηση έχει πίστη στον εαυτό του, δεν τα παρατά όταν αποτυγχάνει αλλά βλέπει την αποτυχία σαν ευκαιρία μάθησης ,εστιάζει στις ικανότητες και στα ταλέντα του, θέτει στόχους έχει υπομονή , ευελιξία και προσαρμοστικότητα. 


Τι σημαίνει βάζω όρια στα παιδιά μου;

Θέτοντας όρια στα παιδιά μας τους διδάσκουμε:

      την αξία της πειθαρχιάς

      του σεβασμού 

      της οργάνωσης του προγράμματός τους

      της ενσυναίσθησης (να μπαίνουν δηλαδή στη θέση των άλλων)

      της ξεκάθαρης συνεννόησης του τι περιμένουμε από εκείνα και ποιές συμπεριφορές είναι κατάλληλες και αποδεκτές σε κάθε συνθήκη.

Χωρίς αυτά τα παιδιά αισθάνονται χαμένα και αποδιοργανωμένα

 Συγκεκριμένα:

      Δεν καταλαβαίνουν πως να αντιδράσουν σε διάφορες προκλήσεις

      πως να επικοινωνήσουν στους άλλους τις επιθυμίες τους

      πως να μιλήσουν χωρίς να προσβάλλουν ,

      πως να εκφράσουν συναισθήματα τους χωρίς ακραίες συμπεριφορές.

Με το να τους μάθουμε τι σημαίνει όριο, τους δείχνουμε την αγάπη μας και την ενεργή παρουσία μας στο μεγάλωμά τους και λειτουργούμε ως φωτεινή ένδειξη για το πως αντιλαμβάνονται τη ζωή και την συνύπαρξη των γύρω τους.

Πως μπορώ όμως να βάλω όρια στα παιδιά πρακτικά ?

Αρχικά χρειάζεται να μην αμελήσω  κάποιες πολύ σημαντικές παραμέτρους όπως:

Ηλικία  

Οπτική του παιδιού   

Ηλικιακή Ομάδα -κάθε παιδί ανταποκρίνεται διαφορετικά σε κάθε στάδιο ανάπτυξης για αυτό το λόγο τα όρια θα πρέπει να συνάδουν με την εκάστοτε ηλικία. Κάθε ηλικιακό στάδιο σύμφωνα με τον Erickson περιέχει μία κρίση με την οποία έρχεται αντιμέτωπο το παιδί και την οποία καλείται να λύσει με υγιή τρόπο για να προβεί στο επόμενο στάδιο.

Τρόποι να θέσω όρια με υγιή τρόπο !!!!

·         Χρειάζεται να σκεφτόμαστε και την οπτική του παιδιού κάθε φορά που θέτουμε ένα όριο. Βάζουμε τον εαυτό μας στη θέση του και αναλογιζόμαστε πως θα αντιδρούσαμε εμείς ως παιδιά. Δημιουργούμε ένα κλίμα αρμονικό

·         Η συνέπεια είναι ο βασικός παράγοντας της επιτυχίας! Αν προσπαθούμε να οριοθετήσουμε μία συγκεκριμένη συμπεριφορά του παιδιού χρειάζεται να είμαστε συνεπείς στις αντιδράσεις μας κάθε φορά που συμπεριφέρεται με αυτό τον τρόπο. Όταν λέμε «όχι» σημαίνει «όχι». Αποτροπή χειριστικής συμπεριφοράς.

·         Αλλάζουμε τις αρνητικές φράσεις σε θετικές. Για παράδειγμα αντί να πούμε

ΛΑΘΟΣ ΤΡΟΠΟΣ:  Αν αργήσεις να ντυθείς δε θα πάμε στις κούνιες 

ΣΩΣΤΟΣ ΤΡΟΠΟΣ: Ας ντυθούμε πρώτα και μετά θα πάμε στις κούνιες. Στόχος μας είναι να παροτρύνουμε τα παιδιά όχι να τα κάνουμε να αισθανθούν απειλή η οποία το πιθανότερο είναι να φέρει άσχημα αποτελέσματα.

·         Προσέχουμε τη γλώσσα του σώματός μας! Εκτός από τα λεκτικά μηνύματα που μεταφέρουμε στο παιδί στέλνουμε και πάρα πολλά μη λεκτικά μηνύματα τόσο με τη στάση του σώματός μας όσο και με τον τόνο της φωνής μας, τις εκφράσεις του προσώπου μας.

·         Ερχόμαστε  στο δικό τους ύψος ώστε να έχουμε άμεση βλεμματική επαφή και να χρησιμοποιούμε έναν σταθερό τόνο στη φωνή μα

·         Γίνε ο ίδιος παράδειγμα για το παιδί σου τηρώντας τα όρια που βάζεις.. Συνεπής στις υποχρεώσεις μου και στις υποσχέσεις μου.

           Αποφυγή του ‘’ φεύγουμε σε 10 λεπτά και πιάνω την κουβεντα’’

·         Στην προσπάθειά μας να βάλουμε όρια στα παιδιά μας ας συνειδητοποιήσουμε πως μόνο προστασία τους προσφέρουν τα όρια και δεξιότητες να διαχειρίζονται τις προκλήσεις της ζωής και να ζουν αρμονικά με τους ανθρώπους γύρω τους. Ας δείχνουμε την αγάπη μας στα παιδιά μας δίχως όρουςθα σε αγαπώ μόνο αν…αλλά με τα όρια


Ευχαριστούμε!!!