Το έργο «Earth is our home» είναι ένα ενεργό ευρωπαϊκό eTwinning project που σχεδιάστηκε με στόχο την προώθηση της σημασίας της προστασίας του περιβάλλοντος και την ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης, καθώς και την κατανόηση της Γης ως «κοινού μας σπιτιού», για το οποίο όλοι έχουμε ευθύνη.
Συμμετέχουσες χώρες: Κροατία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Ιταλία, Βόρεια Μακεδονία, Ελλάδα, Τουρκία, Σλοβακία, Λετονία, Γαλλία, Γεωργία.
Από το σχολείο μας συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί κ. Κουσκούτη Βασιλική και η κ. Στάμου Αρετή. Η κ. Κουσκούτη ήταν υπεύθυνη στο έργο με ομάδα μαθητών/τριών της Ε΄ και Στ΄ τάξης, ενώ η κ. Στάμου Αρετή, υπεύθυνη για τους μαθητές/τριες της Γ΄ τάξης.
Το έργο εντάχθηκε στα εργαστήρια δεξιοτήτων και στο πλαίσιο του ενεργού πολίτη.
Κατά τη διάρκεια του έργου έλαβαν χώρα πολλές δραστηριότητες.
Συστηθήκαμε με τους εταίρους μας, παρουσιάζοντας τον εαυτό μας και το σχολείο μας στην κοινή διαδικτυακή πλατφόρμα Padlet. Ήταν η πρώτη μας γνωριμία και ένα όμορφο ξεκίνημα για τη συνεργασία μας!
Η κοινή μας ομάδα στο Facebook
Δημιουργήσαμε μια κοινή ομάδα όπου θα δημοσιεύουμε όλες τις δραστηριότητές μας και στιγμές από τη συνεργασία μας.
Δραστηριότητες Οκτωβρίου
Στην πρώτη μας κοινή δραστηριότητα, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Προστασίας των Ζώων και τον Άγιο Φραγκίσκο της Ασίζης, οι μαθητές ενημερώθηκαν για τα δικαιώματα των ζώων και τη σημασία της προστασίας τους. Δημιούργησαν αφίσες, έγραψαν μηνύματα αγάπης για τα ζώα και συμμετείχαν σε συνεργατική συλλογή στο Wakelet, όπου συγκεντρώθηκαν όλες οι δράσεις των σχολείων.
Τον Νοέμβριο, οι μαθητές εστίασαν στην προστασία των πουλιών-ενοίκων (δηλαδή των πουλιών που παραμένουν στις περιοχές μας κατά τη διάρκεια του χειμώνα). Αρχικά, διεξήγαγαν έρευνα για τα πουλιά που ζουν στο περιβάλλον τους, καταγράφοντας πληροφορίες για τα είδη, τις συνήθειες και τις ανάγκες τους.
Στη συνέχεια, πέρασαν στη δράση, κατασκευάζοντας ταΐστρες για πουλιά, τις οποίες τοποθέτησαν σε εξωτερικούς χώρους, ώστε να βοηθήσουν τα πουλιά να βρουν τροφή τους κρύους μήνες. Οι φωτογραφίες από τις δημιουργίες τους αναρτήθηκαν στον κοινόχρηστο πίνακα του έργου.
Δραστηριότητες Δεκεμβρίου -Ιανουαρίου
Καθώς πλησίαζαν τα Χριστούγεννα, οι μαθητές συμμετείχαν σε δράσεις ευαισθητοποίησης με επίκεντρο την οικολογία, την προστασία του περιβάλλοντος και την εξοικονόμηση πόρων. Μέσα από ένα ψηφιακό χριστουγεννιάτικο ημερολόγιο, κάθε σχολείο παρουσίασε τις οικολογικές και χριστουγεννιάτικες δράσεις του, καλλιεργώντας το πνεύμα της δημιουργίας και της συνεργασίας.
Επιπλέον, οι μαθητές πήραν μέρος στην Ημέρα Μελιού στο Σχολείο, αναρτώντας τις σχετικές δραστηριότητές τους στον κοινό πίνακα του έργου, αναδεικνύοντας τη σημασία της μέλισσας και των φυσικών προϊόντων στη ζωή μας.
Δραστηριότητες Φεβρουαρίου
Τον Φεβρουάριο, οι μαθητές συμμετείχαν σε ένα δημιουργικό εργαστήριο ανακύκλωσης, όπου συζήτησαν για τη σημασία της ανακύκλωσης και της επαναχρησιμοποίησης υλικών. Στο πλαίσιο της δράσης, συγκέντρωσαν πλαστικά δοχεία γιαουρτιού και φύτεψαν μέσα σε αυτά σπόρους φακής και φασολιών.
Αφού τα φρόντισαν και τα είδαν να μεγαλώνουν, προχώρησαν στη διακόσμησή τους, προσθέτοντας πρόσωπα από ανακυκλώσιμα υλικά και δίνοντάς τους χρώμα και χαρακτήρα. Η δράση αυτή ενίσχυσε τη φαντασία των παιδιών και τα ενθάρρυνε να δουν τα απορρίμματα... αλλιώς!
Δραστηριότητες Μαρτίου
Τον Μάρτιο, οι μαθητές ετοιμάζονται να γιορτάσουν την Παγκόσμια Ημέρα Νερού, στις 22 Μαρτίου, αναγνωρίζοντας τη σημασία του νερού ως πολύτιμου φυσικού πόρου.
Στο πλαίσιο του έργου, χρησιμοποιήθηκε μια ψηφιακή παρουσίαση Google Slides, όπου κάθε συμμετέχουσα χώρα καλείται να γράψει τη λέξη "νερό" στη δική της γλώσσα, προωθώντας τον σεβασμό στη γλωσσική πολυμορφία και την κοινή περιβαλλοντική συνείδηση.
Τον Μάρτιο, οι μαθητές ετοιμάζονται να γιορτάσουν την Παγκόσμια Ημέρα Νερού, στις 22 Μαρτίου, αναγνωρίζοντας τη σημασία του νερού ως πολύτιμου φυσικού πόρου.
Στο πλαίσιο του έργου, χρησιμοποιήθηκε μια ψηφιακή παρουσίαση Google Slides, όπου κάθε συμμετέχουσα χώρα καλείται να γράψει τη λέξη "νερό" στη δική της γλώσσα, προωθώντας τον σεβασμό στη γλωσσική πολυμορφία και την κοινή περιβαλλοντική συνείδηση.
Δραστηριότητες Απριλίου – Ημέρα της Γης
Στις 22 Απριλίου, οι μαθητές τίμησαν την Παγκόσμια Ημέρα της Γης μέσα από δράσεις συνεργασίας με σχολεία άλλων χωρών. Κάθε συμμετέχουσα ομάδα επέλεξε συνεργάτες από άλλες χώρες μέσω ειδικού πίνακα εύρεσης συνεργατών, ενισχύοντας το πνεύμα της διεθνούς συνεργασίας.
Μέσω του εργαλείου Google My Map, οι σχολικές μονάδες τοποθέτησαν "καρφίτσες" με τις δράσεις τους στον χάρτη, παρουσιάζοντας τις τοπικές πρωτοβουλίες τους για την προστασία του περιβάλλοντος.
Το βιβλίο μας: https://read.bookcreator.com/cy6xPIIayFYUUhNTCBFrMNy7lBj1/I8Mcr6IlRea8Eh2Ikv3ueA/hya0iWQbS4i_1tfsZaWo4w
Δραστηριότητες Μαΐου – Laudato Si & Οικολογική Εκπαίδευση
Τον Μάιο, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί εστίασαν στη θεματική της ρύπανσης και της οικολογικής εκπαίδευσης, με αφορμή την Εβδομάδα Laudato Si (24–31 Μαΐου). Στο έργο μελετήθηκε απόσπασμα της εγκυκλίου του Πάπα Φραγκίσκου, με έμφαση στο 6ο κεφάλαιο που αναφέρεται στην οικολογική εκπαίδευση και πνευματικότητα.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη συμμετοχή της οικογένειας, ως βασικό φορέα περιβαλλοντικής αγωγής. Οι μαθητές συζήτησαν στο σχολείο για θέματα οικολογίας και στη συνέχεια, σε συνεργασία με τους γονείς τους, υλοποίησαν κατ’ οίκον δραστηριότητες.
Αξιολόγηση του έργου
Για την αξιολόγηση του έργου συναντηθήκαμε διαδικτυακά και με τους εταίρους μας.
Οι εκπαιδευτικοί συμπλήρωσαν σχετικό ερωτηματολόγιο, αποτυπώνοντας τις εμπειρίες τους, τις καλές πρακτικές που εφαρμόστηκαν και τις δεξιότητες που καλλιεργήθηκαν στους μαθητές. Αντίστοιχα, δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές να εκφράσουν τις απόψεις και τα συναισθήματά τους σχετικά με το έργο, μέσα από μια ξεχωριστή φόρμα αξιολόγησης στα Κροατικά και στα Αγγλικά.
Η ανατροφοδότηση συγκεντρώθηκε και παρουσιάστηκε με στόχο να ενισχυθεί η ποιότητα μελλοντικών συνεργατικών δράσεων.
Το έργο ολοκληρώθηκε με θετικά αποτελέσματα, πλούσιες εμπειρίες και αίσθημα ικανοποίησης για την κοινή προσπάθεια που έγινε γύρω από την περιβαλλοντική εκπαίδευση και τη διεθνή συνεργασία.
Στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού eTwinning έργου «Η Γη είναι το Σπίτι μας», το 25ο Δημοτικό Σχολείο Χαλκίδας συμμετείχε με τις εκπαιδευτικούς Αρετή Στάμου και Βασιλική Κουσκούτη σε σημαντικές διαδικτυακές συναντήσεις με σχολεία του εξωτερικού.
Οι συναντήσεις πραγματοποιήθηκαν με συνεργάτες από:
Κροατία – με την εκπαιδευτικό Kristina Sajković από το σχολείο OŠ Vugrovec - Kašina, Ζάγκρεμπ
Πορτογαλία – με την εκπαιδευτικό Glória Coelho από το σχολείο aesBento, Vizela
Οι συναντήσεις χαρακτηρίστηκαν από θερμό κλίμα, γόνιμο διάλογο και κοινό ενθουσιασμό για τη συνεργασία και την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά, αντάλλαξαν απόψεις, υπέβαλαν στοχαστικές ερωτήσεις και απέκτησαν σημαντικές εμπειρίες διαπολιτισμικής επικοινωνίας.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία, οι μαθητές ανέπτυξαν περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση, ενίσχυσαν τις γλωσσικές και κοινωνικές τους δεξιότητες και καλλιέργησαν μια βαθύτερη συνείδηση της παγκόσμιας ιθαγένειας.